Όπως ο γιατρός μας λέει η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία, το ίδιο ισχύει και για την κατάσταση του οχήματός μας. Εάν ξεκινήσουμε το ταξίδι μας με ένα άρτια προετοιμασμένο και εξοπλισμένο όχημα, τόσο πιο άνετο και ασφαλή θα είναι το ταξίδι μας, και η επιστροφή μας θα γίνει  συντομότερη και πιο ξεκούραστη.

Σημεία ελέγχου

Τα σημεία ελέγχου που θα πρέπει να σταθούμε είναι:

1. Έλεγχος οπτικός των ελαστικών περιμετρικά για φθορές στο πέλμα και στα πλαϊνά. Το ιδανικό είναι τα ελαστικά να τα αντικαθιστούμε κάθε 60000 χλμ ή κάθε 4 χρόνια περίπου.
2. Έλεγχος της σωστής πίεσης αυτών. Ιδανική πίεση λειτουργίας 2,0-2,2 bar ή 30- 32 p.s.iΠερισσότερη πίεση το καλοκαίρι και χαμηλότερη το χειμώνα.
3. Έλεγχος και της ρεζέρβας για σωστή πίεση είτε είναι κανονική, είτε τύπου ανάγκης. Η ρεζέρβα σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να μην έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ, η πίεσή της μπορεί να έχει μειωθεί. Καλό είναι να την ελέγχουμε.
4. Έλεγχος λιπαντικού του κινητήρα. Η αλλαγή τους πρέπει να γίνετε σύμφωνα με τις υποδείξεις του κατασκευαστή και τον τύπο επιλογής. Η στάθμη θα πρέπει να είναι στο max και η ποσότητα μεταξύ του min, είναι περίπου 1lit.
5. Έλεγχος λιπαντικού των φρένων. Ελέγχομαι δεν συμπληρώνουμε υγρά φρένων. Εάν η στάθμη είναι πολύ χαμηλότερη του min,ανάβει η λυχνία του χειρόφρενου, τότε ίσως υπάρχει κάποια διαρροή στο κύκλωμα. Η στάθμη του υγρού στο δοχείο, είναι και δείκτης φθοράς των υλικών τριβής στα φρένα.
6. Έλεγχος λιπαντικού του υδραυλικού τιμονιού. Η στάθμη του θα πρέπει να είναι πάντοτε στο max, δεν θα πρέπει να μειώνεται ποτέ. Πτώση της στάθμης σημαίνει βέβαιη διαρροή.
7. Έλεγχος λιπαντικών του κιβωτίου ταχυτήτων-διαφορικού. Μερικά οχήματα έχουν και δείκτη ελέγχου της στάθμης αυτών. Στα περισσότερα όμως θα πρέπει να γίνει ανύψωση του οχήματος. Θα πρέπει να ανησυχήσουμε εάν δούμε λεκέ από βαλβολίνη στον χώρο στάθμευσης.
8. Έλεγχος υγρών στο ψυγείο του κινητήρα. Στα παλαιότερα οχήματα έλεγχος γινότανε από το ίδιο το ψυγείο νερού, που θα έπρεπε να είναι πλήρως γεμισμένο. Στα σύγχρονα υπάρχει το δοχείο διαστολής, όπου η στάθμη θα πρέπει να είναι στο max, με κρύο τον κινητήρα.
9. Έλεγχος υγρών στο δοχείο νερού των υαλοκαθαριστήρων. Δεν υπάρχει συνήθως δείκτης στάθμης, αλλά γεμίζουμε το ειδικό δοχείο με νερό αποσταγμένο, ή ειδικό υγρό άλλο για το καλοκαίρι και άλλο για τον χειμώνα.
10 Έλεγχος υγρών της μπαταρίας – συσσωρευτή. Εάν είναι νέου κλειστού τύπου δεν μπορούμε να την ελέγξουμε. Εάν όμως είναι παλαιού τύπου με υγρά, ξεβιδώνοντας τα καπάκια η στάθμη του ηλεκτρολύτη θα πρέπει να σκεπάζει τις πλάκες των στοιχείων, ή να ελέγξουμε για τυχόν εσωτερικό δείκτη στάθμης. 
11 Έλεγχος ψυκτικού μέσου –Freon, του κλιματιστικού. Εάν διαπιστώσουμε ότι η απόδοση του A/C ή του κλιματιστικού έχει μειωθεί, το πιθανότερο είναι να υπάρχει απώλεια του FREON. Η συντήρηση του συστήματος θα πρέπει να γίνεται ετήσια και η καλύτερη εποχή είναι η άνοιξη.
12 Έλεγχος των ιμάντων κινητήρα & υποσυστημάτων αυτού. Ο έλεγχος τους κανονικά θα πρέπει να γίνεται στην ετήσια συντήρηση του οχήματος από τον μηχανικό σας. Καλό όμως είναι να ελέγχουμε οπτικά την κατάστασή τους για γήρανση, και το τέντωμα τους με το δάχτυλό μας ή όταν ακούσουμε περίεργο ήχο από εκείνους. 
13 Έλεγχος των μάκτρων των υαλοκαθαριστήρων. Θεωρητικά καλό είναι να τους αντικαθιστούμε μια φορά τον χρόνο και καλύτερα το φθινόπωρο πριν τα πρωτοβρόχια. Η ήλιος είναι η πρώτη αιτία φθοράς τους. Η διάρκεια ζωής τους παρατείνεται, εάν το όχημα σταθμεύει σε στεγασμένο χώρο. 
14 Έλεγχος όλων των φώτων, κυρίων, βοηθητικών και φλας. Μόνοι μας ελέγχουμε όλα τα εξωτερικά φώτα, θέσεως, διασταύρωσης, μεγάλων αποστάσεων, φλας, προβολείς ομίχλης εμπρός – πίσω, πορείας, όπισθεν, αλλά και των βοηθητικών λυχνιών των οργάνων ελέγχου, πλαφονιέρα θαλάμου επιβατών, κινητήρα, αποσκευών.
15 Έλεγχος των αμορτισέρ της ανάρτησης. Τα αμορτισέρ ελέγχονται πιέζοντας με την δύναμή μας τα τέσσερα άκρα του οχήματος, μια φορά και αφήνοντας το όχημα θα πρέπει να επιστρέψει και να ηρεμήσει χωρίς την παραμικρή ταλάντωση. Ο ειδικός έλεγχος όμως γίνεται στον ετήσιο έλεγχο στο συνεργείο.
16 Έλεγχος των φρένων. Ο έλεγχος στα υλικά τριβής-τακάκια γίνεται στο συνεργείο στον ετήσιο έλεγχο. Εάν όπως αναφέραμε η στάθμη των υγρών φρένων έχει κατέβει αυτό ίσως είναι ένδειξη φθοράς. Υπάρχει και λυχνία για ειδοποίηση φθοράς τους.

Ο Συντάκτης 

Κωνσταντίνος Ν. Χασιώτης

Πτυχιούχος Μηχανικός Οχημάτων

Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Πραγματογνώμων Τροχαίων Ατυχημάτων

Εγγεγραμμένος Ορκωτός Πραγματογνώμων Πρωτοδικείου-Εισαγγελίας

Share This